Opplegg til Fumbler
FØR:
Les ingressen:
– Hvorfor har ikke Emil like god råd som andre ungdommer, tror dere?
– Hva er FIFA-turnering?
– Hva tror dere det gjør med Emil at han ikke har like god råd som andre?
– Hva kan du om gaming?
– Hvilken gamingkultur finnes på din skole? Stikkord her er: miljø, holdning, tilgjengelighet, kjønn.
UNDER:
Stopp lesinga på s. 13 etter: «Kødder han? De vedder vel ikke 300 spenn!»
Muntlig:
– Emil har ingen voksne han kan be om hjelp til penger. Hvordan skal han klare å dekke veddemålet?
– Hvordan ville du reagert dersom du plutselig befant deg i et veddemål om penger og ikke kunne betale?
– Hva tror du kommer til å skje videre i utdraget og deretter videre i boka?
– Emil viser mange indre følelser og banner mye for selv. Synes du det er forståelig at han gjør det? Hva gjør det med din opplevelse av hovedpersonen?
ETTER:
Muntlig:
– Hvordan gikk det med Emil i FIFA-turneringa?
– Hvordan tror du han har det nå?
– Fikk du lyst til å lese hele boka? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvilket inntrykk har du av vennskapet mellom Emil og Sondre?
– Hvorfor forteller ikke Sondre Emil at de vedder om penger? Har Sondre lurt Emil? Hvor stort ansvar har Sondre?
Skriftlig:
– Emil og moren har lite penger. Hva er gjennomsnittslønnen i Norge?
– Hva er summen for fattigdomsgrensa i Norge?
– Hvor mange barn og ungdommer lever under fattigdomsgrensa i Norge?
– Hvorfor tjener noen bedre enn andre? Er dette rettferdig, synes du?
Sammenligning:
Individuelt skriftlig, deretter dele muntlig:
Les utdrag fra Litt redd, bare av Alexander Kielland Krag.
– Hva er forskjellen på Cornelius og Emil?
– Hvorfor har Cornelius bedre råd enn Emil?
– Hvilke konsekvenser har det for oppveksten at Cornelius og Emil vokser opp med forskjellige ressurser?
– Hvilken litterær sjanger ville du plassert denne boka i?
Skriveoppgave:
– Skriv et leserinnlegg der du diskuterer fattigdom i norske familier.
– Les boka og skriv en anmeldelse på uprisen.no.
Muntlig:
– På hvilke måter er det utfordrerne at det er store forskjeller mellom fattig og rik?
– Hvilke verktøy har man i det norske samfunnet for å utjevne forskjeller?
– Hvem har ansvaret for å utjevne forskjeller?
– Hva gjør de ulike politiske partiene for å gi alle like muligheter og utjevne forskjeller? Sjekk ut de ulike partienes programmer.
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
– Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet.
– Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
– Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar.