Opplegg til Litt redd, bare
FØR:
– Hva tenker dere når dere hører tittelen på denne boka?
– Synes dere tittelen på boka, passer til forsidefotografiet? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Psykiske vansker og psykiske lidelser er ikke det samme, hva er forskjellen?
– Del denne artikkelen mellom dere og snakk sammen i gruppa etter at dere har lest. Presenter først innholdet i hver deres del av artikkelen. Diskuter deretter følgende spørsmål: – Blir dere overrasket over at antall unge som sliter psykisk øker? – Hva tenker dere om årsakene som blir presentert i artikkelen?
– Handlingen foregår i bydelen Frogner i Oslo. Finn bydelen på et digitalt kart. Hvilke attraksjoner finner man her?
Klassesamtale:
– Hvorfor bruker man litterære virkemidler? Hvilke litterære virkemidler kan dere? Skriv en liste sammen på tavla. Kom gjerne med eksempler også.
UNDER:
Individuelt:
– Samle på virkemidler. Mens dere leser utdraget, skriv ned alle virkemidlene dere kommer over.
– Når dere er ferdige med å lese, sammenlign lista med virkemidler, to og to sammen. Har dere de samme?
ETTER:
Klassesamtale:
– Skriv ned på tavla virkemidlene som er brukt i utdraget. Hva slags type virkemidler er det?
– Det er noe som går igjen i flere av virkemidlene til Kielland Krag, hva er det? Hvilken effekt har dette på deg?
Muntlig:
– På tredje side i utdraget står det bare: Hva er det som er galt? – Hvilken effekt har det at en setning får stå helt alene sånn på en side, synes dere?
– Cornelius blir kvalm. – Er dere enige i at man kan bli kvalm av redsel? Hvilke andre fysiske følelser kan man oppleve når man er redd? Skriv en liste sammen på gruppa. Prøv gjerne å skrive setninger der dere bruker sammenligningene.
– I dagligtalen kan mange si ting som «jeg har så angst, jeg har sosial angst, jeg får helt panikk/panikkanfall, jeg har helt noia, jeg er superdeppa, jeg er skikkelig deprimert nå» for å beskrive ubehagelige opplevelser eller følelser. – Er dette egentlig innenfor, eller bør man være mer forsiktig og bevisst når man bruker begrep som for andre kan være knytta til store problemer?
Sammenligning:
Forslag til organisering: Elevene jobber først individuelt og skriver ned svarene sine. Deretter sitter de sammen i par/grupper på to eller tre elever og deler det de har skrevet.
– Les eller lytt til utdraget Litt redd, bare og Fumbler
– Hva er forskjellen på Cornelius og Emil?
– Hvorfor har Cornelius bedre råd enn Emil?
– Hvilke konsekvenser har det for oppveksten at Cornelius og Emil vokser opp med forskjellige ressurser?
– Hvilken litterær sjanger ville du plassert denne boka i?
Skriftlig:
– Denne boka vant Uprisen – les juryens begrunnelse på Uprisen.no, er du enig i det som står der? Husk å begrunne meningene dine.
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
– Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet.
– Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.