Opplegg til Top Girl
FØR:
– Hva betyr top girl?
– Hva er cheerleading? Hvor kommer det fra? Finnes det i Norge?
– Dette er debutboka til forfatteren Bertine Zetlitz? Hvilken annen karriere har hun? Fin ut mer om henne.
– Denne boka har sjangerbeskrivelsen drama. Hva legger dere i dette begrepet? Kjenner dere til andre dramabøker eller -filmer/tv-serier?
UNDER:
– Stopp å lese på side 20. Her er det referert til ulike cheerleading-øvelser på engelsk. Skriv dem ned i en liste og se om du kan finne videoer av øvelsene på internett.
ETTER:
– Etter å ha lest utdraget. Hva tenker du om Ellis situasjon? Hvilke utfall kan situasjonen ha?
– Hvordan preger skaden til Elli hennes motivasjon for å fortsette med cheerleading?
– Hva skjedde med vennskapet hennes med Astrid og Line?
– Hvorfor tror dere at Astrid oppfører seg slik som hun gjør mot Elli?
– Hvordan ville du reagert dersom bestevennen din oppførte seg slik mot deg?
– Tenk deg at du går inni historien og blir Elli, hva gjør du og hvorfor gjør du det?
Muntlig:
– Les utdrag fra Fumbler og Tusenfryd. Bruk disse utdragene og diskuter hvorvidt det er forskjeller og likheter mellom hvordan noen gutter og jenter takler konflikt og relasjoner mellom seg?
Skriftlig:
– Generasjon prestasjon er en betegnelse som ofte blir brukt om dagens unge. Skriv et kåseri eller essay der dere diskuterer dette nærmere. Hva mener dere dette betyr? I hvilken grad stemmer det med deres opplevelser av å være ung i dag? Opplever dere at det er viktig å være best i alt dere driver med?
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
– Skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
Samfunnsfag
– Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.