Opplegg til Tordenskyen
FØR:
Tordenskyen er bok i serien Sankingens tid. Den første boka i serien het Ljå. Les mer om den her.
– Les ingressen til utdraget. Hva tror du det handler om?
– Hva betyr kunstig intelligens?
– Denne boka har sjangeren dystopi. Hva betyr det? Hva kjennetegner denne sjangeren?
– Kjenner du til andre bøker innen denne sjangeren?
– Kjenner du til filmer og tv-serier innenfor dystopisjangeren?
– Finn ut mer om forfatteren og lag en kort presentasjon.
Du kan lese fakta om dystop i her.
UNDER:
Individuelt:
Les fem sider av utdraget og ta en pause i lesinga. Tenk gjennom hva du har lest til nå. Hva synes du? Hvilken forståelse får du av universet og hovedpersonen? Hva tror du skjer videre?
ETTER:
– Ga dette utdraget deg lyst til å lese boka? Gi din vurdering på nettsiden under utdraget.
– Var det greit å forstå boka selv om du ikke har lest den første boka i serien?
– Hvordan tenker du omgivelsene der fortellinga utspiller seg ser ut? Lag en tegning eller skriv en kort beskrivelse.
– Skriv en oppsummering i stikkordsform av det du har lest.
Muntlig:
– Hva er grunnene til at det i dette samfunnet er noen som bestemmer hvem som skal dø?
– Hvordan får noen en slik makt?
– Hva er aktiv dødshjelp? Finn ut mer om temaet og om argumenter for og imot.
– Hva vet dere om sorteringssamfunnet? Hvilke temaer er ofte inkludert i diskusjonen om sorteringssamfunnet?
– Hva synes dere om kunstig intelligens? På hvilken måte er det bra eller dårlig? Lag en liste over positive og negative konsekvenser av denne teknologien.
Oppgaver:
– Finn på ditt eget dystopiske samfunn og skriv en forklaring av dette samfunnet. Hva har skjedd?
– Tegn en dystopisk forside basert på utdraget til Tordenskyen eller samfunnet du konstruerte i oppgaven over.
Sammenligning:
– Les Begge dør til slutt og sammenlign hvordan avgjørelsen om hvem som skal leve eller dø kan sies å ha en sammenheng mellom disse to bøkene.
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
– Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur.
KRLE
– Utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning.