Opplegg til Ulvehunger
FØR:
Muntlig:
Les ingressen. Handlingen i dette utdraget er lagt til Jugoslavia.
– Hva vet dere om Jugoslavia?
– Finn ut mer om andre verdenskrig og angrepet på Jugoslavia.
Storebroren til Vuk, Pedja, og kompisen hans, Stevo, blir raskt partisanere.
– Hva betyr partisaner?
– Hva betyr sabotasjeaksjon og okkupasjonsmakt?
– Hva legger dere i tittelen, Ulvehunger?
– Boka har sjangeren spenning. Hvilke forventninger får dere til en slik sjanger?
– Liker dere å lese spenningsbøker? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvorfor tror dere bøker om andre verdenskrig fortsetter å være så populære?
– Kjenner dere til andre bøker eller filmer/tv-serier som handler om krig? Finnes det noen likheter mellom disse fortellingene? Hva går igjen?
UNDER:
Stopp å lese på side 133 etter dette avsnittet:
“Jeg ser ikke Mama. En fremmed i sivil – tolken? – står på den andre sida av Tata, og to andre uniformer, begge bevæpna, blokkerer sikten til inngangsdøra.”
– Hva tror dere skjer videre? Skriv ned forslagene felles i klassen.
ETTER:
– Var det noen av forslagene dere foreslo underveis som skjedde?
– Hvilket forslag var nærmest?
– Hvilket inntrykk fikk dere av okkupasjonen av å lese utdraget?
– Hvorfor tror dere Vuk ser så opp til storebroren sin?
– Hvordan tror dere det er å være tenåring under en krig?
– Hva tror dere skjer videre med Vuk og familien?
– Hvordan vil dere beskrive Vuk? Lag en liste der dere ramser opp ulike personlighetstrekk dere mener han har.
– Krig i Europa har igjen blitt et aktuelt tema. Hva tenker dere om dette? Hvilket inntrykk gir boka når dere vet om krigen i Ukraina?
– Tenk deg at Norge blir okkupert. Ville du flyktet eller ville du blitt igjen og kjempet? Går det an å vite helt sikkert hvilket valg man ville tatt?
Skriveoppgave:
– Skriv ei kort fortelling fra mora sin synsvinkel mens hun venter på Vuk og storebroren hjemme. Hva gjør hun? Hva tenker hun på?
– Lag en faktaoversikt over tidligere Jugoslavia.
– Lag en faktaoversikt over andre verdenskrig.
Tverrfaglig:
– Ta utgangspunkt i dette utdraget og finn ut mer om hvordan livet var for mange i Europa i 1941.
– Hva skjedde i Norge på denne tiden? Hva preget det norske samfunnet på begynnelsen av 40-tallet?
Sammenligning:
– Les Gutten i mørket av Harald Rosenløw Eeg eller Den gyldne stjerne av Lena Lindgren. Hvilke likheter og forskjeller ser dere mellom en av disse bøkene og Ulvehunger?
– Les utdraget fra De afghanske sønnene. Hvordan tror dere det var å flykte fra krigen i Jugoslavia i 1941 sammenlignet med krigen i Afghanistan? Hvilke rettigheter har man som krigsflyktning i dag sammenlignet med under 2. verdenskrig?
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
– Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.
– Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
– Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane.