PM: Vinnerne av årets store skrivekonkurranse om klima
Pressemelding fra Foreningen !les torsdag 11. desember 2014
Ungdomsskoleelever fra hele Norge har i høst deltatt i en skrivekonkurranse om klima. Konkurransen var et samarbeid mellom Forfatternes klimaaksjon §112, Norsk Forfattersentrum og Foreningen !les og fulgte med årets tXt-aksjon. Nå er ti skrivekyndige vinnere kåret.
tXt-aksjonen i regi av Foreningen !les er landets eldste og største leselystkampanje og når ut til over 120 000 elever. Årets aksjon har tittelen «Handling bak ordene», og er en antologi med rykende fersk samtidslitteratur for ungdom – valgt ut av ungdom. Med antologien følger konkurranser for å engasjere elevene i tekstene, og i år var det med en skrivekonkurranse om klima for elever på 9. og 10. trinn.
Oppgaven var å skrive en novelle, et innlegg, en artikkel eller en annen tekst inspirert av klimautfordringene. En jury bestående av forfatterne Brit Bildøen, Bård Lahn, Dag Larsen og Thor Sørheim valgte blant mange kreative og tankevekkende bidrag ut ti vinnere. Disse får dekket reise, opphold og et skrivekurs med forfatter Vigdis Hjorth på Litteraturhuset i Oslo i januar 2015. I tillegg blir tekstene publisert i e-magasinet til Faktafyk, et gratis sakprosamagasin for ungdom som sendes til nærmere 125 000 ungdomsskoleelever i hele Norge.
Dette er vinnerne:
Marie Måge, 14 år, Risenga ungdomsskole
Haldis Ulsund, 14 år, Rørvik skole
Ole Henrik Risøy Solheim, 15 år, Dirdal skole
Tonje Haga, 15 år, Klæbu ungdomsskole
Terese Tomren, 14 år, Møre Ungdomsskole
Amalie Aaby, 14 år, Risenga ungdomsskole
Pernille Solberg Ramsrud, 14 år, Risenga ungdomsskole
Johannes Henriksen Elgaaen, 14 år, Risenga ungdomsskole
Linn-Kesia Ingeborg Arctander, 15 år Tyrifjord barne- og ungdomsskole
Ylva Bergene, 15 år, Tyrifjord barne- og ungdomsskole
Kontakt:
Troels Posselt, prosjektleder i Foreningen !les
Tlf.: 467 84 590
Les mer om tXt-aksjonen her: www.txt.no
Les mer om Fakfafyk her: www.faktafyk.no
Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som jobber for å inspirere til mer lesing og økt leseengasjement i befolkningen og særlig blant barn og ungdom i alderen 11–19 år.
###