Opplegg til Tusenfryd
Dette opplegget er laga av Nynorsksenteret
FØR:
Munnleg:
– Sjå på framsida av boka. Kva tankar får de når de ser på biletet?
– Kva er Tusenfryd?
– Noveller: Kva er det?
Skriftleg:
– Kva er mobbing? Skriv ned noen stikkord
– Kva tenker de når de høyrer ordet «plaging»? Skriv ned dine assosiasjonar til ordet
Munnleg:
– Mobbing og erting er ikkje det same. Kva er skilnaden? Lag eit venndiagram i grupper eller saman på tavla.
– Dette utdraget heiter «Pranken». Kva betyr det «å pranke»?
UNDER:
Stopp på side 30 etter:
«Og no har eg faktisk ein avtale, sa han, – med Gunnar på treningssenteret.»
– Bruk dialogen i utdraget til å danne deg eit bilete av kva slags type person Adrian er. Skriv ned ein beskrivelse av slik du trur han er
– Kvifor trur du det er så viktig for Adrian å «pranke» Tobias?
ETTER:
Skriftleg:
– Når du no har lese heile utdraget, er det noko du leggje til i svarane dine i spørsmåla over?
– Kva for ord er det Adrian seier til Fred som gjer at Fred plutseleg seier at han kan kaste pila?
– Kva får vi vite om Gunnar, kven er han og kva for rolle har han i livet til Adrian?
– Tenk deg at du er Fred eller Kaleb. Korleis ville du ha handla i denne situasjonen?
– Kva tenkte du då du skjønte at det var Gunnar og ikkje Tobias som kom forbi?
– Synest du det er greitt av Gunnar, Fred og Kaleb å gje ein slik lærepenge til Adrian?
– Synest du synd på Adrian? Kan man synest synd på dei som mobbar?
– Kva trur du skjer med ham no?
Oppgåver:
Det finst ulike måtar å mobbe på.
– Individuelt: Skriv ned ulike måtar mobbing kan gå føre seg. (På nettet og via mobilen, utfrysing, ghosting, med blikk, fysisk, psykisk, verbalt … fleire?)
Lever inn arket.
– Felles: Lærar les opp og lagar ei felles oversikt i klassen etterpå.
– Adrian, Fred og Kaleb er ueinige i om planen Adrian har lagt, kan kallast for ein prank. Kva meiner du? Grunngje svaret ditt.
– Ta utgangspunkt i den delen av novella der Adrian, Fred og Kaleb møtest i skogen og Adrian har teke med seg dartskiva. (Siste avsnitt s. 62–64). Lag eit rollespel av samtalen og det som hender.
– Tenkt deg at Fred og Kaleb ringer til Gunnar for å fortelje om planen til Adrian. Skriv ned telefonsamtalen mellom dei. Hugs replikkstrek og tydeleg informasjon om kven som seier kva. Etterpå kan de dramatisere telefonsamtalen.
– Les teksten frå Språkrådet og finn norske ord for «ein prank». Diskuter om desse orda tyder det same?
*Ekstra: Her er ein tekst som kan passe å lese etter å ha lese novella «Pranken».
Snakk gjerne om dei fem kulepunkta som står nedst i teksten. (Om ulike stadar ein kan få hjelp dersom ein opplever vald heime).
Skriveoppgåve:
Les heile boka og skriv ei bokmelding på uprisen.no
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
– Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
KRLE
– Utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning.