Opplegg til Ubesvart anrop
FØR:
I Ubesvart anrop befinner vi oss i Oslo på sensommeren 2011. Det er cirka en måned etter terrorangrepene 22. Juli, og Rebekka og Fariba skal begynne på videregående skole.
Muntlig:
– Hva vet dere om 22. Juli 2011?
– Hva har du blitt fortalt hjemme om denne dagen og hendelsen?
– Kjenner du noen som opplevde, så eller hørte angrepene?
– Hvordan tror dere skolestart i august 2011 opplevdes for elevene?
– Hva tror dere var viktig for elevene i forbindelse med skolestart denne høsten?
– Hva tror dere tittelen, Ubesvart anrop, betyr?
– Hvordan tror dere det går med Rebekka og Fariba på første skoledag på videregående skole
– Nora Dåsnes har både tegnet og skrevet Ubesvart anrop. Kan dere finne ut mer om henne og hvilke bøker hun har gitt ut tidligere?
Ubesvart anrop er en tegneserie.
– Liker du å lese tegneserier? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hva mener du er viktig for at en tegneserie skal være god?
– Kjenner du til mange tegneserier? Kan du nevne noen titler?
– Kan du nevne navn på noen tegnere?
– Kan du navnet på ulike tegnestiler?
– Kan du nevne filmer og tv-serier som er basert på tegneserier?
– Liker du å tegne? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Hvilke forventninger har du til en tegneserie om 22. juli?
Her kan dere lese mer om tegneserier:
I denne boka kan du lese om tegneseriens historie.
UNDER:
Lesestopp:
– Stopp å lese på side 54. Diskuter sammen i klassen:
– Hvorfor er noen av bildene røde på disse sidene?
– Hvorfor tror dere forfatteren/illustratøren har valgt å farge akkurat disse bildene røde?
– Hva er det de røde bildene viser?
– Hvordan synes dere det fungerer at noen bilder er røde og noen i sort/hvitt?
ETTER:
– Hva tenker dere etter å ha lest utdraget? Er det noen følelser som vekkes?
– Hvordan var det for Rebekka og Farida å begynne på skolen?
– Hvorfor tror dere Rebekka måtte forlate auditoriumet?
– Se nærmere på bildet på side 57. Hvilken mening legger dere i dette bildet?
– Fikk dere lyst til å lese mer? Hvorfor/hvorfor ikke?
Oppgaver:
– Lag ei ny tegning til omslaget av boka.
– I hvilken grad gir tittelen mening ut ifra utdraget? Hvilken tittel ville dere valgt på boka?
– Finn fram til andre bøker om 22. Juli. Lag en liste med bøker som handler om temaet for din aldersgruppe.
– Ta utgangspunkt i utdraget og lag et rollespill. Bruk snakkeboblene som manus.
Bonus: Empirix er et nettsted som skriver om tegneserier. Les mer her.
Kompetansemål:
Norsk
– Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
– Sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid.
– Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
– Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
– Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Samfunnsfag
– Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast.
Kunst og håndverk
– Reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess.